Šibenska priča: Zoran Škugor

Šibenska priča: Zoran Škugor

13
0
Podijeli

U crkvi sv. Ivana, gdje sam bio ministrant, gore na katu bio je stol za stolni tenis koji smo igrali prije i poslije vjeronauka. Kako sam zavolio taj sport upisao sam se u nekadašnji ‘Kutić’ i tamo našao Bimba, profesora Toholja, Duška Vuletića, Branka Gulina, Vanju Dadić, Keti Rošu, Nadu Dendu, Emicu Baranović. Bilo je to 1966., ’67., tu negdje.. Čak smo igrali prvu jugoslavensku ligu. Klub se financirao od tadašnje Sofke, ali i s novcem od plesnjaka subotom i nedjeljom koji su bili u tom prostoru. Svirali su šibenski bendovi: ‘Polaris’,’Pauci’, ‘Stop’, a mi djeca smo bili na garderobi. Zarađivao sam džeparac, imao sam 13 godina. Dolazili su ‘Miovci’ pa sam ja bio velika faca sam sebi jer sam im otvarao klub da mogu vježbati.

Tu sam negdje počeo sakupljati ploče, singlica ‘Letter’ od Joe Cockera bila je prva. Predsjednik kluba Duško Vuletić mi kaže nema više bendova, kako ćemo dalje živjeti? Iznajmio sam dva zvučnika, jedno pojačalo, dva gramofona, imao sam nešto ploča, nešto posudio i počeo biti DJ sa 17 godina. Light show su bile 4 žarulje u boji, nosili smo ih u TLM da se oboje, a koje sam spojio na pojačalo da žmigaju. Umjesto plakata otvorili bi prozor da se čuje glazba prema Poljani i onda bi ekipa dolazila. Preko ljeta sam sve to prebacio na igralište ‘Partizana’. Klubu je išlo 10%, a meni 50 %, od kojeg sam plaćao najam tehnike. To su bila dva zvučnika po 25 k snage, danas svatko u autu ima bar 2 x 50. Bilo bi toliko svijeta da su se gramofoni tresli, pa su ploče preskakale, stavljao sam kovanice da igle što manje odskaču. Taj program sam imao dva ljeta, tri puta tjedno. Danas je to tvrđava Barone. 15 minuta prije ponoći se gasila glazba da ljudi mogu spavati.  To je baš bilo popularno, puno ljudi, a kad ne bi bilo zabave dolazili su iz komiteta omladine – daj Škugore smisli nešto. Onda sam imao program u hotelu ‘Krka’, od ’67.-’70. Dolazi bend iz Zagreba da bi svirali, preteča Novih fosila, na čelu s Vladimirom Kočišem Zecom.  Kažem, ajmo probati. Bilo je super. Vodice, Murter, Biograd, Primošten i tako do 1974. Iste godine imao sam diskoteku s Dankom Radićem u Murteru.

‘Sanjao da ću biti menadžer i da ću proizvoditi zvijezde, pratio sam svoj san’

’75. dovodim ‘Bijelo dugme’. Odradili smo srednji Jadran, ali prvi nastup je bio u ‘Partizanu’, onda Punta u Vodicama, bilo je ljeto, turisti, vješalo se po stablima, nije bilo mjesta. Ludnica u Zadru, Primoštenu, Biograd, Murter, Split u 8. mjesecu na rukometnom stadionu. Brat Davor mi je pomagao, na ulazima su bili jaki gradski dečki, a ja sam više pazio na zaradu nego na glazbu, morao sam garantirati sredstva, bio sam oko kase.

To moje dugogodišnje iskustvo kao DJ i slušajući raznu glazbu sam pretvorio u posao. Danas nema šanse da mi netko pusti pjesmu a da ne znam što je ukrao, što je skinuo. Pomagao mi je Siniša Škarica, koji je dolazio ljeti pa smo kod njega preslušavali  ploče koje su bile u trendu.

Dolazi na red ‘Alta’ u veslačkom klubu. Bila su sjajna vremena i sve je to trajalo do neočekivanog dolaska komisije iz Zagreba. Razmontirali su i uzeli opremu, a mene su dva dana ispitivali. Puno godina poslije susreo sam čovjeka iz te komisije koji je rekao: a čuj to ti je bio nalog odozgo. Tada sam prvi put osjetio što je vlast, sila, koliko si nemoćan. Čak su mi upali u stan i uzeli pare koje nikad nisu vraćene. Klub je ugašen u ljeto ’77.  Dovodim grupu ‘Cod’, da se vratim u život i druge izvođače.

’79. u  veljači  potpisujem  ugovor s Oliverom. Na Splitskom festivalu osvaja 3 nagrade: ‘Oprosti mi pape’, ‘Cvit mediterana ‘ i još jedna. Stižu problemi… On je imao ugovor da nastupa za fisknu lovu a prihodi su bili sve veći i veći. To je klasičan problem na estradi, potpišu onda poslije kad je sve puno boli glava.

’82. dolazi prva ljetna turneja Johnnya  Štulića. Uzeo sam Ćerinu kuću na Brodarici kao bazu, gdje je i završavao album ‘Filigranski pločnici’. Na toj turneji dogodila su se dva karakteristična događaja. Zakačio se sa basistom Hrenjakom u Primoštenu i uđe, čija je bila tehnika i razglas – Janko Mlinarić Trooly. Drugi se dogodio u Kaštelima. Došao je Bregović i pitao da li može biti gost na beogradskom koncertu, a Johnny mu kaže: ne trebaš mi. Štulić je veliki čovjek. Postali smo frendovi, o svemu smo pričali. Sjećam se, poslao sam mu čestitku za Novu godinu, a on me zove da zahvali i kaže dobio sam samo tvoju, nitko mi drugi nije čestitao. Doveo sam ga kasnije i u Gimnaziju.

zoran skugor 040816 2

’82. napuštam Šibenik i odlazim u Zagreb. Živjelo se u hotelu, posla je bilo koliko hoćeš. Koliko je samo imena prošlo…

‘Nema velikih filozofija – imaš hit ili nemaš’         

’84. Neda Ukraden. Zrinko Tutić me zove da on radi tekstove, Đorđe Novković i Rajko Dujmić glazbu, ali nema hita. Nekako izvučem pjesmu ‘Zora je’ koja nije bila u opciji, ali sam je na prvu prepoznao, jer sam radio i narodnjake, a ona je bila tako napravljena. Radili smo veliku uspješnu yu turneju ’84. i ’85. Pola milijuna albuma. Tek poslije sam shvatio koje smo novce donijeli  Jugotonu. Oko par milijuna maraka. Završavamo suradnju, Jasmin Stavros mi dovodi pjevačicu grupe More – Doris Dragović. Kažem Zrinku da sam se dogovorio sa Silvijom Humom, urednikom na HRT-u, da ona zastupa Zagreb na Jugoviziji. ‘Željo moja’. Doris pobjeđuje. Kad se vratila s Eurovizije, do ’88. smo rasturali.

Jednog dana Miro Lilić mi kaže da Tonči Vrdoljak pita da li bih uzeo sina od Borisa Dvornika. S Ćerom odlazim za prvi maj u ‘Veslo’, zavrti se jedna pjesma, a Ćera kaže: to ti je Dino Dvornik. Ja zovem Mira. Hitno zovite Dvornika u Zagreb. Za 2 mjeseca postao je jugoslavenska zvijezda. S Dinom imam pozitivna i negativna iskustva, ali ne možes se na njega naljutiti. Rekao sam da dovede i Gibonnija. Album je objavljen na silu. Onda sam rekao sebi, nećeš se više nikom moliti i tu je negdje početak ZG ZOE – moje izdavačke kuće. Inače inicirao sam kod Lilića da bi bilo dobro da se unutar HRT-a osnuje diskografska kuća i nastaje ‘Orfej’.

U dvorani ‘Lisinki’ sam zakupio termine snimanja gdje su počeli Dino i i Ilan Kabiljo, Gibonni, Belan, Luky, Ivana Banfić. Volim timski rad. Napravio se album za Ivanu na kojem je trebala biti već snimljena ‘Udri jače manijače’,  ali je Dinova žena Danijela ipak uzela tu pjesmu za njega. Taj tim se raspao.

Rat je….

Vanna, doček ’92. na Trgu  bana Jelačića. Slavili smo kod urednice Glorije, Dubravke Tomeković, kad sam vidio tu curu rekao sam: evo buduće zvijezde. Nakon par dana počeli smo pričati. Sad imam dvije Ivane pa ova postaje I Bee, a druga Vanna. Sjedim u Orientu, ulaze dva dečka, pitaju konobara za mene, kažu: poslao nas je Anđelko iz Saloona. Mi smo ET, nešto bi radili. ET, ET…? Sjetim se, prije 6 mjeseci u ‘Krašu’, predsjednik uprave i šefica marketinga mi puste reklamu za ‘Kiki’. Čujem rep reklamu i to mi je bilo savršeno. To su bili oni, kažem, idemo raditi. Vanna je naravno bila u toj priči kojoj se kao producent pridružuje Miro Buljan. Ja uvijek moram imati sve pod kontrolom.  Sve što sam ja tada radio tako se danas radi u svijetu, što je tragedija, ali je tako. Početkom devedestih uz ulaznicu poklanjao sam cd-e svojih izvođača, novih izvođača između ostalog. Madonna to radi danas. Besplatni marketing. Zg Zoe počinje raditi. Darko iz ET-a preporuča Sandija. ‘Ljubav za sve’ postaje veliki hit. Zove me Toni iz Rovinja, sjećam ga se s Jugovizije, nastupao je za Novi Sad. Pjeva je krive pjesme i dok ET-jevci rade sa Sandijem, Guidu Mineu dajem Cetinskog. Promijeni mu vokal, glazbu, hoću taj zvuk. Za početak nastupa prije Sandija, a onda i on postaje zvijezda, jer se dogodio mega hit ‘Totalno sam lud’. Već onda sam strašno puno ulagao u pjesme, 3 su me koštale 24 000 maraka, ali to nije puno jer je uloženo donosilo puno više od uloženog. Moja je filozofija da pjesma vrijedi onoliko koliko donosi novaca.

Pitam Gibu, kojem inače u to doba dajem poslove, za pjesmu. Tony i on se nađu. Ima baladu ali nema teksta. Nakon dva, tri mjeseca su Runjićeve Melodije, zove me Tony: to je pjesma koja je išla za mene – ‘Cesarica’.

Imam 3 jake zvijezde, još njih, dolaze novi izvođači. Uveo sam plaće kao garanciju. Puno ih je bilo na plaćama, puno puno njih. Nina Badrić, Viktorija Đonlić, Jimmy, Annanmaria, Big blue, odnosno Goran Karan koji ide na Zadar fest s pjesmom ‘Samo me čvrsto stisni za ruku’, koju je Pero Kozomara predložio za Tonya. Kad smo kod njega, čuo sam ’95 pjesmu ‘Bura’. Rekao sam Peri ako ovo ne pobijedi, onda su te pokrali. To sam rekao i Huljiću i ekipi u facu. Bila je to pobjeda na Zvončacu.

zoran skugor 040816 3

Smatram da dan danas imam talent prepoznati i izvući iz ljudi najbolje što znaju, da znam kome što pripada, tko što najbolje zna.

No, bilo je tu ružnih stvari. Uzeo sam album od Huljića za Stavrosa  gdje su bili ‘Dijamanti’. 80 000 maraka, Huljiću 40 000, prvi spot 20 000, drugi spotovi, marketing, reklame, ostale režije. Žao mi je jer mi je Stavros rekao poslije u jednom društvu da sam platio 80 000 maraka da propadne da bi njega uništili. U to sam ušao zbog biznisa da smirim Huljića, da ne rovari protiv mene. Evo pomoću ti, napraviću ti ako ti što treba… Ja nisam imao problem s njim, nego on s uspjehom mojih izvođača. Nastala je nova scena, novi kompozitori, izvođači, zabavna scena je puno pala, njih nema diskografski, ne funcioniraju, oni su maloj podjeli kolača. Shvatio da ulazim u problem, da se stvara ekipa koja se spremna sa mnom tući, vrlo opasna ekipa. Iza Huljića stoji Pašalić, s kojim mi prijete, pa se tu prikrpao Ivo Josipović. ZAMP je počeo slati neke fakture koje nisu bile realne, pa je to sve je to skupa završilo na sudu, a čim su počeli prvi sudovi ja sam shvatio da počinju problemi. Onda je pala ideja da napravim Radijski festival tu u Vodicama i to je bio pun pogodak, a ovi iz Splita su htjeli da se festival prikrpa splitskom, a to nije uspjelo. Počeo se raditi pritisak, sudovi, Josipović je angažirao Bajića, DORH, USKOK. Tužili su me da sam stavio na cd znak HDS ZAMP-a, što se i mora, da sam ja izdavač, ali izdavač je bila Croatia records. U tom trenutku se povlačim jer sam shvatio da nemam podršku svojih izvođača. Npr. Tonija je mučilo zašto ja uzimam 50%, a kad je došao pristao bi i na 90%. Klasična ponašanja gdje nema memorije da nekad nisi bio zvijezda. ET je u raspadu, itd… Onog trenutka kad se uključio DORH i Bajić ja sam shvatio da je vrag odnio šalu. Bilo je prijetnji, dolazili su iz Splita tjelohranitelji da me ganjaju po Zagrebu, ali ja sam se u toj situaciji držao vodiljom da mi ne mogu rasturiti mozak, a moj mozak ima cijenu, jer ja znam nešto što oni ne znaju. Ali rekao sam Škugore: miči se. Na tom sudu vezano za slučaj tog cd-a, pozvao sam sve svjedoke koji su bili na sastanku između mene i Josipovića da idemo na mirenje, ja i ZAMP. Josipović je tražio da platim po cijeni koja nije realizirana. Rekao sam da to neću nikad platiti, po cijenu ne znam čega.

Zadnji hit koji sam radio je ‘Ima li nade za nas’ –  Dražen Zečić i Anđela. Croatia records je zaradila u cijeloj priči milijun maraka. U Vodicama sam dogovorio da Zečić potpiše za njih, da dobije 50 000 maraka avansa i tretman. Ukratko, od toga posla za cijeli angažman popio sam piće od milijun maraka. To su naša balkanska posla. Ima toga…Alki sam pomogao za pjesmu ‘Laži me’.  Dino je napravio melodiju na girati, Luky produkciju. Rekao sam joj: ako bude hit vratit ćeš mi utrošeno, ako ne bude ja častim. 3000 maraka nikad nisam vidio. Alka je sagradila kuću, kavu nisam popio.

Doris me zvala da je u problemu s pjesmama i karijerom. Sjeo sam s Remijem Kazinotijem, menadžerom Bubalom, Šćepanovićem, tada novinarom Slobodne Dalmacije. Imate gotove pjesme za slijedeći album i kada izlazi i da li imate pjesme za Split i Zadar? Kažu da. Rekao sam Kazinotiju da nema velikih filozofija u životu. Narod i nova publika vole Whitney Houston koja je mega zvijezda. Možeš li napraviti produkciju ala Whitney ; kaže mogu. Napravi tako i idemo razgovarati kada prođu ta dva festivala. Izašla su dva velika hita ‘Ti’ i ‘Jedini’. Huljić nije vjerovao da je napravio iste pjesme ali u verzijama ‘after midnight’, ove moje verzije su mu bile seljačke. Novi milijun Croatiji i Tončiju. Doris je uzela veliku lovu na koncertima, Huljić na izvođenju, autorskim pravima, postotku od prodanih ploča, a za onaj ručak koji sam još ja platio, nisam vidio ni parfem od posla. Ne žalim, htio sam pomoći Doris. Dalje smatram da mogu pomoći svojim bivšim izvođačima. Tonija sam upozorio da ne ide na velike dvorane, da ne vidim pjesmu koja može puniti te dvorane, ali evo pomogao sam Cetinskom – prvi put javno kažem, da napuni dva puta Arenu u Zagrebu. Uletio u momentu kad karte nisu išle, onda me njegova bivša žena nazvala da se nađemo da riješimo situaciju. I ovo ću reći po prvi put – Natali Dizdar je rađena po mom modelu, njena je menađžerica Goga Bosak radila kod mene u ZG Zoe. Bio sam savjetnik i stajao uz nju u dobrom i lošem. Ona je odrađena po mom modelu.

zoran skugor 040816 4

Estrada je danas puna amatera s velikom strašću, sa zahtjevima za ogromnom zaradom. Osobno mislim da je sve postalo dosadno. Spisak ljudi koji dobijaju novce od autorskih prava, već 20 godina isti, kopiraju sami sebe. Nema ideja, ne prate svjetsku scenu, završili su u selu veselom. Nikad gora situacija. Mafijaši su oko radio stanica i televizije, to je trenutno nemoguće probiti. Oni koji guraju da će s nacionalnom top listom nešto riješiti – neće ništa riješiti. Volio bih vidjeti  tko su ti s top liste, tko puni dvorane. Tu u Vodicama nastupala je grupa Vatra, bilo je troje ljudi, a bili su 6 mjeseci prvi na top listi. Dan prije u Zadru im je otkazan koncert. Ma mogu oni biti i 16 mjeseci prvi na top listi ali ako pjesma nije ušla u narod džabe im. Prvo mjesto ništa ne znači. Javna televizija je prešla svaku mjeru. Oni su odlučili da poprate ovu novu scenu, ekipa koji su bili prije u Porinu i ZAMP-u. Novim ljudima treba dati šansu, ali bi trebalo uvesti francuski zakon, zakon iz EU, da od domaćih izvođača koji se vrte na našim radijima i tv-u mora biti 30 % novih izvođača, da novi kompozitori i izvođači dođu do prostora, da zarade neki dinar da mogu iz te love financirati neke svoje buduće pjesme. A to se kod nas ne radi. Ubitačno je to što rade. Ja im samo poručujem da prvo mjesto ništa ne znači. Imam puno dokaza da njihovi izvođači ne mogu puniti prostore i oni su u problemu, a problemi su u pjesmi, ne u marketingu. Cijela filozofija je da li imaš hit ili ne. Ako imaš hit onda si na terenu i zarađuješ, ako nemaš sjediš kući i moli Boga da te netko pozove.

‘Smatram da dan danas imam talent prepoznati i izvući iz ljudi najbolje što znaju, da znam kome što pripada, tko šta najbolje zna. Imam logiku koja se teško može prevladati.’

Nova generacija koju sam sada uzeo i s kojima se vraćam na estradu radit će po zanatu. Oni koji su mi govorili da se ne vraćam, smatram da ne razumiju posao. Ja ga znam, znam kakvu vrstu glazbe oni trebaju pjevati. U studiju je jedna cura koja je vrhunska pjevačica. Došlo je vrijeme da se stranci uključe u diobu posla. Kompozitori, producenti… Bit će tuče. Dolaze nova imena, Dino Petrić je rekao: idem među te vukove i nije me strah.

Šibenik je došao malo k sebi. Ima turista, tamo gdje sam se nekad igrao su restorani, kafići, ali može i bolje. Fale zdravstveni  turizam, kulturni turizam… Ponudio sam Ani Gojanović iz grada da ovo ljeto dovedem Carrerasa koji ima oproštajnu turneju. Prebacila me na direktoricu pozornice na tvrđavi koju nisam nazvao jer sam znao što me čeka. Prije godinu dana mi je rekla da moram uzeti razglas i rasvjetu za jedan klasičan koncert a to za klasiku ne treba i da ne mislim platiti ono što ne koristim, a ona kaže da  moram. A onda ništa. Šibenik je propustio Carrerasa, nikad prije ni poslije ga neće čuti, završio je u Puli i Dubrovniku.

S Goranom Končarom sam 2002. napravio klasični festival. Proglašen je među 20 najboljih na svijetu, Dubrovačke ljetne igre tu nisu ušle, ali iz uprave grada to nisu prepoznali. Moraš biti prvak države da bi došao. Pitali su me zašto ne može Maksim Mrvica. Kažem osvojio je Pariz, ali nije taj rang kao ni Tonko Ninić. Išlo je po pravilima. Nedavno su zvali Končara za nešto. Rekao je neću bez Škugora. Nisu me nazvali ne znam zašto, naravno da bih pomogao. Inače, ukrali su mi i Maksima Mrvicu, Prvi sam predložio da ide s crossover obradama.

Ćera mi strašno fali, puno fali, vidim se sa Sanom Vuletinom, s Cukrovom, slikar Slavica, Čoni iz mladosti, Bataljaku. S njima sam odrastao i njima se javim, a druge više vidim na facebooku nego uživo. Evo i sad je u Vodicama radni odmor, a onda krećemo u nove pobjede.

sibenskiportal.rtl.hr

Podijeli